Overslaan naar content

Jan-Wolter Smit

Docent Popgeschiedenis en Lerarenopleider

Jan-Wolter Smit werkt bij de opleiding Docent Muziek als Docent Popgeschiedenis, als expert in onderwijsinnovatie en Lerarenopleider bij ArtEZ Conservatorium in Enschede. Daarnaast is hij Head of Education bij LessonUp. Volgens 3FM is hij de leukste geschiedenisdocent van Nederland! Hoe bevalt werken bij ArtEZ hem? 

Alles begint bij jou als docent 

Bij ArtEZ werken studenten, docenten, onderzoekers en ondersteunend personeel aan dat waar zij met hart en ziel in geloven: kunst en kunstonderwijs. Daar pas ik met mijn passie voor muziek, geschiedenis en het docentschap perfect tussen. Toen lesgeven bij ArtEZ op mijn pad kwam, voelde ik dan ook meteen een ‘ja’. Praten over popgeschiedenis, bezig zijn met toekomstige docenten en hen enthousiast maken over het vak, terwijl ik ook nog ruimte houd voor mijn werk bij LessonUp. Alles klopt voor mij. 

Terug naar school 

In 2019 stopte ik met lesgeven in het voortgezet onderwijs, omdat de groei van LessonUp steeds meer aandacht vroeg. Binnen LessonUp help ik - met inmiddels 45 collega’s - docenten om de meest boeiende, plezierige en effectieve leermomenten te creëren. Ontzettend leuk om te doen! Alleen … ik miste het contact met leerlingen. Toch zei ik steevast ‘nee’ als ik weer eens werd gevraagd als docent geschiedenis. Totdat ik gevraagd werd om lessen popgeschiedenis bij ArtEZ te komen geven. Dát kon ik niet weigeren. Ik combineer nu het werken in het bedrijfsleven en het lesgeven. Dat bevalt erg goed.  

“Ik laat studenten en collega’s zien dat je ChatGPT kunt gebruiken als inspiratie.” 

Story Jan Wolter

De leraar wordt de leerling 

Binnen ArtEZ ervaar ik veel ruimte voor diversiteit. Het is hier zo kleurrijk! Ik zie dat studenten hier echt zichzelf kunnen zijn. Dat moet ook wel, want zij moeten veel presenteren en dat kan alleen als je jezelf durft te laten zien. Wat mij opvalt, is dat mijn studenten zoveel beter zijn dan ik ben. Ik leer van hen. Sommigen overtreffen mij eenvoudigweg, bijvoorbeeld in kennis of het bespelen van een muziekinstrument. Wat ik doe, is helpen door goede vragen te stellen, complimenten te geven, hen aan te moedigen en te luisteren waar nodig. Loopt het minder lekker? Dan neem ik de tijd om samen te kijken naar hoe iemand zich voelt en te onderzoeken wat diegene nodig heeft om weer verder te kunnen. Die gesprekken kosten tijd, maar ik vind ze enorm belangrijk. En studenten waarderen het.  

“Als ondernemer miste ik het contact met leerlingen." 

Jan Wolter ArtEZ

Ondernemende docent 

Officieel werk ik vrijdags voor ArtEZ en de andere dagen voor LessonUp, maar dit loopt inhoudelijk vaak in elkaar over. Dat is niet erg want de kruisbestuiving die hierdoor ontstaat, is nuttig. Zo adviseer ik binnen ArtEZ over het gebruik van Artificial Intelligence (AI) in het onderwijs, omdat ik hier binnen LessonUp veel ervaring mee heb opgedaan. Studenten en docenten lopen nu nog heel erg vast op de vraag: ‘mag je AI wel gebruiken?’ Ik laat hen zien dat je ChatGPT heel goed kunt gebruiken als inspiratie. Bijvoorbeeld bij het bedenken van praktische opdrachten. Laatst vroeg ik ChatGPT om twintig opdrachten te bedenken. Vijftien daarvan waren onbruikbaar. Vijf waren goed. Daardoor kon ik mijn studenten uit vijf opdrachten laten kiezen. Door dit soort dingen te bespreken, wil ik mijn studenten het vertrouwen en de ruimte geven om nu als student en straks als docent met AI aan de slag te gaan. Ik wil dat zij straks terugdenken aan hun opleiding hier en denken: wat een speeltuin was dat!  

“Wat mij opvalt, is dat mijn studenten zoveel beter zijn dan ik ben.” 

Jan Wolter ArtEZ

Enthousiasme, ervaring en expertise 

Voor mijn functie bij ArtEZ had ik nooit kunnen leren; ik kan dit doen dankzij een combinatie van mijn enthousiasme, ervaring en de expertise die ik heb opgebouwd. Binnen andere onderwijsfuncties miste ik het ontwikkelen van mijn eigen lesmateriaal. Bij ArtEZ kan dat wel; ik ontwikkel mijn lesmateriaal zelf en zet daarmee de kaders uit. In mijn ogen maakt dat je meer competent als docent. In alles wat ik doe, ben ik mij er steeds van bewust dat je rol als docent zo belangrijk is! Alles begint bij hoe jij erin staat. Als docent maak of breek je een les. Dat probeer ik mijn studenten over te brengen. 

“Ik ontwikkel mijn lesmateriaal zelf en zet daarmee de kaders uit.”

Even de rem erop 

De ruimte die ik bij ArtEZ krijg, heb ik ook wel nodig om mijn bevlogenheid kwijt te kunnen. Ik hoor vaak dat ik zo enthousiast ben, tja … dat ben ik nu eenmaal. Over de inhoud, maar ook over wat lesgeven is en kan betekenen. Natuurlijk heb ik ook mijn blinde vlekken. Zo zet ik vanuit mijn enthousiasme al snel te grote stappen. Dan moet ik even een tandje terug, ik draaf soms te snel door. Gelukkig is ons team een goede samenstelling van mensen die de focus leggen op theorie en praktijk; dat houdt elkaar in evenwicht. Waar ik van geniet, is dat iedereen binnen ArtEZ echt bezig is met de studenten. Bij mijn collega’s zie ik dezelfde passie en betrokkenheid terug die ikzelf ook voel. Dat is heel mooi om te zien.   

Werken bij ArtEZ

Lijkt het jou wel iets om bij ArtEZ te komen werken? Bekijk dan snel welke mensen we momenteel zoeken via onze openstaande vacatures.