Mara Joustra
Hoofd Comic Design en Animation Design
Hoofd Comic Design en Animation Design
“Waar je binnen een commercieel bedrijf vaak toewerkt naar het vergroten van omzet, ligt de focus in het (kunst)onderwijs meer op inhoud en kwaliteit. Hier staan vragen centraal zoals: 'Wat maakt iets goed?' of 'Wat maakt iets vernieuwend?' Hoewel praktische zaken, zoals het kunnen leven van je werk, zeker een rol spelen, draait het in deze context minder om winst en meer om de waarde en impact van het werk zelf. Juist die diepgang maakt het werken in het (kunst)onderwijs voor mij zo leuk en interessant.
Ik begon mijn carrière in het boekenvak en zat daarnaast in verschillende commissies voor subsidieverstrekking voor literatuur en design. Als extern deskundige bij een eindexamen kwam ik voor het eerst in aanraking met ArtEZ. De omgeving fascineerde me meteen, vooral omdat ik er zoveel jonge mensen aan het werk zag. In mijn vorige functie werkte ik vaak met de top van Nederland op het gebied van strip en illustratie, maar ineens stond ik tussen jonge makers die nog aan het begin stonden van hun ontwikkeling en nog niet gevormd waren door de industrie. Het voelde als een goed moment om een switch te maken in mijn carrière. Ik kom ook niet uit het onderwijs en was hiervoor alleen docent bij workshops of masterclasses.
In mijn rol als hoofd van de opleidingen Comic Design en Animation Design werk ik op alle niveaus binnen het onderwijs. Ik maak deel uit van het managementteam, waar ik meedenk over academiebrede beslissingen. Daarnaast ben ik op opleidingsniveau eindverantwoordelijk voor de visie en de invulling van het curriculum. Verder stuur ik het team van docenten aan en heb ik regelmatig studenten aan mijn bureau staan met vragen. Ook voor hen voel ik een grote verantwoordelijkheid. In die zin dat ik wil dat ze hun studieloopbaan met succes kunnen doorlopen, en dat we ze daarna in het werkveld terugzien.”
Het werken op zoveel verschillende niveaus maakt mijn functie dus enorm veelzijdig en uitdagend. Wat me dan extra blij maakt, is dat ik omringd ben met mensen die hier écht willen zijn en die volop energie steken in hun eigen projecten. Sommige collega’s voelen bijna als vrienden. Dat zie je niet overal. Het komt ook omdat je vaak uit hetzelfde vakgebied komt en een gedeelde interesse hebt in kunst. De opleidingen voelen wat dat betreft als een warm bad: niemand wordt hier als een nummer behandeld en we kijken naar elkaar om.
Het is geen fabriek of bedrijf, je hebt te maken met studenten die met hele mooie en veelbelovende dingen bezig zijn. Affiniteit met deze generatie is volgens mij essentieel voor elke functie binnen ArtEZ. We hebben trouwens ook geen dresscode, je kunt hier gewoon lesgeven in kleding waarin jij je lekker voelt. De studenten van mijn opleidingen hebben overigens wel Dresscode Wednesday in het leven geroepen. Elke week kiezen ze een thema als dresscode, waaraan alle jaarlagen enthousiast meedoen. Tijdens de pauze maken we dan een groepsfoto. Inmiddels hebben we al een mooie collectie opgebouwd.”
Als je me vraagt naar mijn ambitie binnen ArtEZ, dan zou ik diversiteit en inclusie nóg steviger willen verankeren. Ik wil ervoor zorgen dat het niet alleen een kernwaarde wordt binnen het onderwijs, maar zelfs een kwaliteitseis. Daarom ben ik actief in een werkgroep die zich richt op deze thema’s. Daarnaast zou ik graag meer mensen uit de Randstad willen aanmoedigen om in de provincie te komen werken. Zelf ben ik geboren en getogen in Amsterdam, maar mijn werk hier heeft mijn blik enorm verrijkt. In het westen zijn zaken als door rood rijden of niet stoppen voor een zebrapad normaal geworden. In Zwolle merk je dat mensen juist meer geduld hebben en ze zijn beleefder tegen elkaar. Dat contrast met de gehaaste Randstad gaf me een inzicht dat ik van tevoren niet had verwacht.”
Lijkt het jou wel iets om bij ArtEZ te komen werken? Bekijk dan snel welke mensen we momenteel zoeken via onze openstaande vacatures.